Jednou z největších letošních novinek, které Honda představila, je bezesporu velice zajímavý stroj Honda X-ADV. Motocykl ve stylu „crossoveru“, který svým vzhledem dává najevo, že se hodí nejen do města, ale i na delší cesty, a navíc se nezalekne ani mírného terénu.
Již při prvním seznámení naživo během letošní výstavy v pražských Letňanech mě Honda pěkně navnadila, takže jsem se na první zkušenosti velice těšil. K testu jsem převzal stroj s automatickou převodovkou DCT a s doplňkovým kufrem „topcase“. Nebudu vás dlouho napínat, X-ADV mě „vzalo“ hned po prvních metrech v sedle. Ale pěkně popořadě…
Hned na úvod je potřeba si říct, že se jedná spíše o motocykl s praktickými vychytávkami ze světa skútrů než čistokrevný skútr. Plán na tento motocykl se zrodil v hlavách pracovníků výzkumného a vývojového týmu společnosti Honda v Itálii, kde proběhla také konstrukční příprava. Od ostatních se odlišuje, a proto si X-ADV nespletete s žádným jiným motocyklem, neboť tvoří vlastní kategorii. Při našem testovacím putování budil „advík“ všude, kamkoli jsme přijeli, velkou pozornost. Díky tomu jsme měli možnost seznámit se i s pravidelnými čtenáři SP. Tímto zdravíme do Jižních Čech????.
016: HONDA X-ADV – slečna drsňák 017: HONDA X-ADV – slečna drsňák 018: HONDA X-ADV – slečna drsňák
Typicky skútrový posed, pohodlné sedlo, dostatečný prostor pro nohy spolu s výbornou ochranou před proudícím větrem vytváří velice útulný a pohodlný prostor pro život na palubě X-ADV. Zajímavostí jsou nezvykle široká řídítka, která se perfektně drží a stroj se jimi opravdu skvěle ovládá. Navíc se za nimi budete cítit tak nějak více v bezpečí, a to nejen díky plastovým krytům, které chrání ruce jezdce před nepříznivým počasím a před odletujícími kamínky. Přes nepříliš velký rozměr zpětných zrcátek je výhled vzad bez výhrad, k čemuž velkou měrou přispívají široká řídítka. Štít modelu X-ADV lze bez použití nástrojů nastavit v pěti polohách, kdy celkový rozsah nastavení činí 136 mm s rozdílem úhlu mezi nejvyšším a nejnižším bodem 11°. Stupačky pro spolujezdce jsou sklápěcí, a pokud se nepoužívají, lze je úhledně přiklopit ke kapotáži a při jízdě sólo tak nenarušují čisté linie motocyklu. Honda si při vývoji „advíka“ dala s prostorem pro posádku hodně záležet a výsledkem této snahy je skutečnost, že jsme se po každé jízdě těšili už na tu další.
010: HONDA X-ADV – slečna drsňák 011: HONDA X-ADV – slečna drsňák
Motor, převodovka
Motor je nám starý známý řadový dvouválec o objemu 750 ccm a výkonu 40,5 kW. V našem případě s automatickou šestistupňovou převodovkou. Výkon ADVčka je na rozdíl od klasických skútrů netradičně přenášen na zadní patnáctipalcové kolo řetězem. Maximální výkon dosahuje při 6250 otáčkách za minutu, takže je to motor spíše nízkoobrátkový a slušně zabírá už od nejnižších otáček bez jakéhokoli pocukávání. Ve standardním režimu D tam sází jeden kvalt za druhým a než se nadějete, je tam stovka. Pro běžnou jízdu je výkon dostatečný, při předjíždění více automobilů najednou či delších nákladních souprav je menší velikost výkonu již znát a je potřeba větší opatrnosti a rozmyslu.
019: HONDA X-ADV – slečna drsňák
S převodovkou DCT jsme měli čest setkat se již u několika modelů při redakčních testech. V novém X-ADV nám však přišla naprosto bezkonkurenčně naladěná, takže i každý naprostý odpůrce „automatů“ by musel po prvním svezení přestat „remcat“. Díky třístupňovému voliči řadících režimů si každý najde přesně styl, který mu bude vyhovovat. A pokud by snad někomu nestačil ani jeden z těchto nabízených režimů, tlačítky u levé rukojeti si jednoduše navolí rychlostní stupeň dle potřeby, ať už v automatickém či manuálním režimu. Je to návyková záležitost a kdo pozná, už nikdy nebude chtít jinak. Můžete se věnovat pouze jízdě a užívat si nerušeně perfektních jízdních vlastností, které X–ADV nabízí.
013: HONDA X-ADV – slečna drsňák 014: HONDA X-ADV – slečna drsňák
Jízda
Po nastartování o sobě dává „advík“ vědět hlubokým tlumeným barytonem. Po rozjezdu se zvuk promění v symfonii řadového dvouválce – Hondě se povedlo naprosto super naladění, zejména při rozjezdech je motor doslova potěchou pro ucho jezdce. Samotná jízda s X-ADV pak přináší jen samou radost. První dojem, který jsme po pár ujetých metrech získali, je ten, že motocykl je celkově hodně tuhý, díky čemuž je za každých podmínek perfektně stabilní. Model X-ADV je totiž postaven na zcela novém, pevném trubkovém ocelovém rámu, který zajišťuje tuhost a jistotu při ovládání na různých typech povrchu. Ať už jedete vysokými rychlostmi po dlouhých rovinkách nebo si budete užívat série rychlých zatáček, ADVéčko se díky tuhému podvozku chová naprosto jistě a zároveň je jízda velmi pohodlná. Poměrně vysoká váha stroje 238 kg je znát především při manipulaci na místě, ale jakmile se motocykl rozjede, zdá se vám, že jste všechna nadbytečná kila nechali daleko za sebou.
015: HONDA X-ADV – slečna drsňák
S jízdními výkony Hondy X-ADV korespondují brzdy. Dokáží si s poměrně těžkým motocyklem hravě poradit a nechají se jemně dávkovat jedním prstem. Poskytují jistotu při jízdě na jakémkoli povrchu. Jsou vybavené systémem ABS, který v případě nutnosti zasahuje citlivě tak akorát. Motocykl je vybaven vpředu dvojitou hydraulickou kotoučovou a vzadu hydraulickou kotoučovou brzdou. Motocykl je navíc vybaven praktickou ruční brzdou, která se ovládá pákou umístěnou před pravým kolenem řidiče.
009: HONDA X-ADV – slečna drsňák
Samostatnou kapitolou je osvětlení motocyklu. Dva úzké světlomety vpředu dodávají motocyklu sportovní vzhled s jistou mírou agrese a využívají LED technologii, která se stará o výbornou viditelnost. O to, abyste byli vidět i vy, se stará zadní LED světlo. V praxi jsme si výkonnost předních světel ověřili a můžeme jen a jen chválit.
012: HONDA X-ADV – slečna drsňák 020: HONDA X-ADV – slečna drsňák
K odemykání, zamykání a startování motocyklu slouží pohodlný systém Smart key, který výrobce začal dodávat do svých nových skútrů a který jsme si podrobněji popsali již v testu Hondy 125 SH. Zde fungoval bezchybně. Pomocí dálkového ovládání tak lze jednoduše ovládat zapalování, víčko palivové nádrže i sedlo, aniž je nutné vytahovat klíček z kapsy. Pro nastartování pak stačí otočit hlavní modře podsvětlený spínač a poté obvyklým spouštěcím tlačítkem spustit motor. Součástí standardní výbavy je také imobilizér. Náš názor na tento systém jsme vyjádřili již u dříve testovaného SHáčka a prozatím nemáme důvod jej nějak zásadně měnit.
021: HONDA X-ADV – slečna drsňák
Nejen označení ADV, ale i vzhled stroje může u mnohých navodit pocit, že je motocykl předurčen pro dobrodružství mimo asfalt, a tak jsme si samozřejmě X-ADV projeli také na nezpevněných cestách. Při bližším seznámení a po pár ujetých metrech nám však bylo jasné, že nižší zdvihy a nižší světlá výška budou pro terénní vložky limitujícím faktorem. Nicméně jízdu po horších cestách a klasických polňačkách zvládá „advík“ levou zadní, a především díky širokým řídítkům je i na těchto horších cestách perfektně ovladatelný.
07: HONDA X-ADV – slečna drsňák 06: HONDA X-ADV – slečna drsňák 08: HONDA X-ADV – slečna drsňák
Přístrojový panel
V redakci nejsme zrovna příznivci digitálních palubních přístrojů, ale ten u X-ADV se opravdu povedl. Dostatečně rozměrný, přehledný, s výborně čitelnou grafikou a především obsahuje všechny potřebné údaje, které jezdec potřebuje. Dominuje mu velký rychloměr s otáčkoměrem, dále je zobrazen údaj o stavu paliva, zvoleném rychlostním stupni, zvoleném módu automatické převodovky DCT, hodiny, datum, aktuální a průměrná spotřeba paliva, teplota okolního vzduchu a dva „tripy“. Nastavení některých údajů pak probíhá pomocí dvou gumových tlačítek na panelu, což v dané cenové kategorii považujeme za nesmyslný prohřešek. Součástí panelu jsou rozměrné a dobře viditelné kontrolky směrových světel a mazání motoru. Přístrojový panel se ani na prudkém slunečním světle nijak nezrcadlí.
024: HONDA X-ADV – slečna drsňák 025: HONDA X-ADV – slečna drsňák
Spotřeba
Na nízkou spotřebu jsme si během posledních let u Hondy zvykli, takže nás už X-ADV až tak moc nepřekvapilo, avšak vězte, že není takový problém jezdit svižně pod 4 l/100 km. Pokud si budete chtít užívat dynamických vlastností Hondy, dostanete se přibližně na 4,5 l/100 km. Vezmeme-li v úvahu, že sedíme na sedmsetpadesátce, je změřený údaj bezkonkurenční. Díky nádrži o objemu 13 l tak lze v pohodě na jedno natankování urazit přes 300 km.
Praktičnost
V této disciplíně X-ADV doplácí na svou koncepci a na běžné skútry maličko ztrácí. V nabídce úložného prostoru jsme se museli smířit pouze s 21litrovým úložným prostorem osvětleným zabudovaným LED světlem a opatřeným praktickou 12V zásuvku. Bohužel se nám do tohoto prostoru nevešla ani integrální přilba, takže jsme pro uložení museli využívat příplatkový zadní kufr. Více odkládacích přihrádek k dispozici není.
022: HONDA X-ADV – slečna drsňák 023: HONDA X-ADV – slečna drsňák
Závěr
Necelý týden strávený za řídítky dlouho očekávané novinky nám přinesl mnoho krásných zážitků. Troufáme si tvrdit, že nová HONDA X-ADV souhrnem svých jízdních vlastností překonává drtivou většinu svých konkurentů v kategorii skútrů a jedná se v současné době o vrchol motocyklové produkce. Jejím největším problémem je cena na hranici 300 tisíc CZK, tedy jen o nějakých 50 tisíc méně, než stojí nová AFRICA, která je ale o několik levelů výše. A to už je sakra velký důvod k zamyšlení. Nová HONDA X-ADV dle našeho názoru nadchne mladé motorkáře a zároveň neurazí starší zkušené jezdce, kteří si chtějí užít pohodu a klid a nechat se rozmazlovat automatickým řazením, pohodlím a super nízkou spotřebou. Honda X-ADV je moderní, kvalitní motocykl, a pokud „advíka“ budete chtít stůj co stůj, a těch 300 tácků za něj vydáte, rozhodně nebudete litovat.
Plusy a minusy
- jízdní vlastnosti
- nízká spotřeba
- ochrana plexi
- automatická převodovka
- LED výkonné osvětlení
- brzdy
- cena
- ovládání palubního computeru gumovými tlačítky na přístrojovém panelu
- málo úložného prostoru
Technické údaje:
Vrtání × zdvih: 77 x 80 mm
Karburace: Elektronické vstřikování paliva
Kompresní poměr: 10,7 : 1
Zdvihový objem motoru: 745 ccm
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec SOHC
Max. výkon: 68 Nm / 4750 ot. za min
Max. točivý moment: 40,3 kW / 6250 ot. za min
Přední brzdy: Dvojitá hydraulická kotoučová
Zadní brzdy: Hydraulická kotoučová
Zadní zavěšení: Prolink s tlumičem s nastavitelným předpětím
Velikost přední pneumatiky: 120/70 R17
Velikost zadní pneumatiky: 160/60 R15
Přední kola: 17″
Zadní kola: 15″
Kapacita akumulátoru: 12V-11,2AH
Úhel sklonu: 27°
Rozměry (D × Š × V): 2245 x 910 x 1375 mm
Typ rámu: Ocelový
Objem palivové nádrže: 13,1 litru
Spotřeba paliva: 3,6 l/100 km
Světlá výška: 162 mm
Pohotovostní hmotnost: 238 kg
Výška sedla: 820 mm
Závlek: 104 mm
Rozvor: 1590 mm
Spojka: Vícelamelová v olejové lázni, hydraulická dvouspojková DCT
Stálý převod: Řetěz
Typ převodovky: 6 rychlostí