První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená přihrádka s nabíječkou, brzdový systém ABS a nový systém bezklíčkového zapalování, který u Hondy nazývají Smart Key. Samozřejmě stále zůstává možnost řídit tento skútr s řidičským průkazem skupiny B.
Při prvním seznámení nás zaujal krásný červený metalický lak „Splendor“, se kterým skútr vypadá naprosto úžasně elegantně až luxusně. Celkové tvary skútru nám přijdou uhlazenější a jemnější, skútr působí na první pohled velmi hodnotným dojmem. Při usednutí za řídítka SHčka se sedí vzpřímeně, místa pro nohy není nadbytek, ale i jezdec vysoký 190 cm se na motocykl poskládá. Součástí základní výbavy motocyklu jsou LED blinkry a světla vpředu i vzadu. Vypadají velice efektně, avšak jejich svítivost se nám bohužel nepodařilo ověřit. Příjemným zjištěním je také přítomnost standardně dodávaného bočního i centrálního stojanu. Díky úzkým řídítkům nám poměrně dost vadil velice omezený výhled vzad, což je daň za štíhlost celého stroje.
Panel přístrojů kombinuje klasické analogové ukazatele s palubním počítačem LCD, přičemž obsahuje vše podstatné – rozměrný rychloměr s optimistickou maximální hodnotou 160 km/h, teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva a sadu kontrolních svítilen. LCD panel zobrazuje hodiny, okolní teplotu, okamžitou a průměrnou spotřebu paliva a „tripy“ A, B. Zde musíme SHčku uštědřit minusové body za ovládání palubního počítače drobnými tlačítky na přístrojovce. V dnešní době mnohá konkurence používá ovládání tlačítkem na řídítkách. Přístroje jsou podsvětleny příjemnou bílou barvou. Navíc je přístrojový panel od tohoto modelového provedení lemován dvojicí plastových panelů lakovaných v barvě motocyklu, což dodává skútru punc luxusu a elegance.
Praktičnost skútříku byla u našeho testovacího provedení umocněna příplatkovým horním kufrem, který byl lakován v barvě skútru a navíc byl opatřen integrovanou opěrkou zad spolujezdce. Další úložné místo nabízí nepříliš objemný podsedlový prostor schopný pojmout jednu menší integrálku, a pro rychlé nákupy se hodí klasický háček mezi koleny řidiče. Vhod může přijít malá schránka umístěná před levým kolenem jezdce, ve které je ukrytá 12V zásuvka. Očekávali jsme tam zdířku na USB, ale marně.
Motocykl je poháněn čtyřtaktním, kapalinou chlazeným dvouventilovým motorem o obsahu 125 ccm. Díky upraveným mapám vstřikování jsou lepší reakce skútru v nižším a středním pásmu otáček. Jeho maximální výkon 9 kW při 8500/min. patří ve třídě stopětadvacítek k lepšímu průměru, přičemž maximum točivého momentu 11,5 Nm je k dispozici při 7000/min. V praxi se motor chová vybraným způsobem, tiše a bez vibrací. Motor dokáže lehoučký skútřík rozpohybovat překvapivě svižně a není naprosto žádný problém udržovat stabilně tachometrovou rychlost 80 – 90 km/, takže kromě dálnice rozhodně nebudete brzdou provozu. Vzhledem k tomu, že testovací stroj jsme přebírali s nulou na tachometru, nemohli jsme naplno vyzkoušet maximální výkony, ale přesto při cestování po okresních cestách v okolí Prahy nás naopak spíše brzdily pomalejší automobily. Nejlépe se esháčko cítí samozřejmě v městských uličkách, kde se díky své štíhlé stavbě, malé hmotnosti a slušnému výkonu motoru proplétá s naprostou lehkostí a samozřejmostí. Díky velkým 16-palcovým kolům se malá Honda nebojí ani větších kanálů či výmolů na silnici a ani při delší jízdě nebolí záda. Svou zásluhu na tom má samozřejmě také široké sedlo umístěné ve výšce cca 80 cm, tudíž je malá Honda vhodná i pro něžné pohlaví. Pro nohy spolujezdce jsou k dispozici výklopné rozměrné hliníkové stupačky. Co však musíme vytknout je absence jakéhokoli protivětrného štítku. Obzvlášť, když lze s motocyklem „upalovat“ rychlostmi kolem stovky. Cestování v nepříznivém počasí se pak stává dost nepříjemným.
Nově použité bezdušové pneumatiky Michelin City Grip jsou nazuty na 16-palcových hliníkových kolech. Zadní tlumiče umožňují nastavení předpětí v 5 stupních. Podvozek je naladěn spíše na pohodlí jezdce nežli na lámání rychlostních rekordů, avšak při běžné jízdě si Honda perfektně drží stopu a jezdec má díky dobrému odladění stále dostatečný přehled o tom, co se děje pod koly motocyklu.
Spotřeba paliva se během testu pohybovala kolem 2,7 l naturalu 95 na 100 km. Nutno však brát v potaz syrovost stroje a ne příliš výletní cestovní tempo. Při klidnější jízdě by neměl být problém stlačit spotřebu paliva na hodnotu přibližující se dvoulitrové hranici. Okamžitá spotřeba při ustálené 80-kilometrové rychlosti dle palubního počítače byla 2 l/100 km. Objem nádrže umístěné pod sedlem činí velmi slušných 7,5 l a zajišťuje tak skútru opravdu velký akční rádius.
Brzdná soustava, vybavená standardně protiblokovacím systémem ABS, bez problémů krotila necelých 140 kg pohotovostní hmotnosti skútru díky dvojici kotoučů o průměru 240 mm vpředu i vzadu, kdy přední brzdový třmen má třípístovou konstrukci, zadní je jednopístový.
Nové SH je tak jako starší model vybaveno systémem vypínání motoru, který u Hondy označují Idle Stop. Tento systém při zastavení vypíná motor a při otočení plynovou rukojetí jej bleskovou rychlostí opět nahodí. Motor pak reaguje okamžitě, takže ani při potřebě ostřejšího rozjezdu nedochází k žádné prodlevě. Ve fázi ohřívání a v případě poklesu napětí na baterii je funkce Idle Stop automaticky vyřazena. Pokud by však přesto automatický systém zhášení motoru někomu nevyhovoval, lze jej jednoduše vypnout vypínačem na pravém řídítku.
Pro nás asi největší novinkou je bezklíčkový systém zapalování Honda Smart Key. Smart Key System je pohodlný a jednoduchý, ale chvilku nám trvalo, než jsme si na něj zvykli. Na motocyklu se vše ovládá modře podsvíceným ovladačem, umístěným vpravo pod řídítky. Pomocí tohoto otočného ovladače lze skútr zamknout, aniž je nutné vytahovat klíček z kapsy. Stačí popojít pár metrů a elektrický zámek se automaticky aktivuje. Funguje to samozřejmě i opačně, přiblížíte-li se do blízkosti skútru, zámek se automaticky odemkne. Zajímavá je funkce rozpoznání svého stroje, kdy po stisknutí tlačítka na klíčku skútr blikne všemi blinkry, aby páníček na přeplněném parkovišti svůj stroj rychle našel. Ve zdejších podmínkách tato vychytávka asi nenajde příliš velké opodstatnění, ale v některých jižních zemích se může jednat o užitečnou funkci. Může však nastat případ, který se nám podařilo lehce nasimulovat – chcete odjet, taštičku s doklady a klíčem od motocyklu zapomenete doma v těsné blízkosti skútru a nic netušíce odjedete. Můžete jet například přes celé město a nic se neděje. Ale jen do té doby, než motor vypnete. Pak jej totiž už nenastartujete a nezbude vám, než si pro chytrý klíč dojet městskou hromadnou dopravou. V naší redakci jsme proto z funkce Smart Key Systém nebyli až tak moc unesení a spíše se přikláníme k heslům „v jednoduchosti je síla“ či „kde nic není, nic se nepokazí“.
Plusy
Mínusy
Barevné varianty
Model Honda SH125i je pro rok 2017 k dispozici v 5 barevných provedeních:
- Černá perleťová Nightstar
- Stříbrná metalická Lucent
- Červená perleťová Splendor
- Bílá perleťová Cool
Technické údaje
Typ motoru | čtyřtaktní kapalinou chlazený jednoválec, ventilový rozvod SOHC |
Vrtání x Zdvih | 52,4 x 57,9 mm |
Zdvihový objem | 124,9 ccm |
Kompresní poměr | 11:1 |
Max. výkon | 8,98 kW/8500 ot./min |
Max. kroutící moment | 11,5 Nm/6500 ot./min |
Převodovka | automatická s variátore |
Sekundární převod | řemen |
Rozměry D x Š x V | 2034 x 740 x 1158 mm |
Rozvor | 1340 mm |
Výška sedla | 799 mm |
Světlá výška | 144 mm |
Objem nádrže | 7,5 l |
Pneu přední | 100/80–16 (50P) |
Pneu zadní | 120/80–16 (60P) |
Odpružení přední | teleskopická vidlice 33 mm, zdvih 8 |
Odpružení zadní | jednotka s dvojicí tlumičů a výkyvným ramenem, zdvih 83 mm |
Brzdy přední | 240 x 4 mm |
Brzdy zadní | 240 x 5 mm |
Provozní hmotnost (ABS) | 136,9 kg |
Spotřeba paliva | 2.1 L / 100 km |
Závěr
Sečteno podtrženo, během týdenního soužití nám modernizovaná Honda 125 SH dokázala, že ve svém osmigeneračním životě dospěla a pro svého majitele bude příjemnou společnicí pro každodenní život, která mu s velmi nízkými provozními náklady bude sloužit celou věčnost. Není sice dokonalá, má sem tam nějakou chybičku, vše dělá jen tak mimochodem a bez výraznějších emocí, ale ve svém majiteli bude vyvolávat dojem elegance, poctivosti a jistoty. A tak největší problém spatřujeme hlavně v prodejní ceně blížící se devadesátitisícové hranici.