První generace Hondy NC 700 X opustila brány továrny již v roce 2012. Od té doby pomalu ale jistě zraje jako dobré víno. Celkově nová NC750X o něco povyrostla a zmohutněla, což jí rozhodně přidalo na kráse. Když k tomu přidáme pěkné nové barevné kombinace, LED osvětlení, tak to vše dělá z původní NCX tak trošku jiný motocykl.
Nám se k redakčnímu testu dostala nová NCX ve verzi DCT, tedy se šestistupňovou automatickou převodovkou, se kterou jsme měli čest již i u modelu Integra či Crosstourer. Tedy žádná novinka, ale dle našeho názoru skvělá věc.
Hned při prvním pohledu zaujme nový sdružený přístrojový panel, který dostal jiný tvar, a především negativní LCD display, jenž zobrazuje všechny potřebné i nepotřebné údaje pro jízdu – rychloměr, otáčkoměr, celkové počítadlo kilometrů, tripy A, B, průměrná spotřeba paliva, zvolený režim automatické převodovky, stav paliva či právě zařazený rychlostní stupeň. Dále neschází několik základních kontrolek, například mazání, teploty chladicí kapaliny, signalizace funkce abs či zařazeného neutrálu. Zajímavostí oproti původnímu modelu je barevné zobrazování stupnice otáčkoměru, kdy zbarvení stupnice odráží váš styl jízdy – zelenou barvou budete pochváleni za úspornou eko jízdu, modrá signalizuje jakýsi normální provoz a červená znamená varování před neúsporným jízdním stylem. Škoda jen, že jas nebo kontrast zobrazovaných údajů není tak veliký a za plného denního světla nejsou jednotlivé barvy až tak moc výrazné a viditelné. Ale při projíždení pozdní večerní Prahou byl pohled na přístrojovku pastvou pro oči.
Nic jiného než perfektní ergonomii u nových modelů Hondy už téměř neznáme a nejinak je to i u nového NCX. Ruku v ruce s perfektním zpracováním pak celek působí velice příjemně a dospěle.
Srdcem motocyklu je kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor o objemu 745 cm3, který dává nejvyšší výkon 40,3 kW při otáčkách 6 250 ot/min. Nejvyšší točivý moment 68 Nm je k dispozici při 4 750 ot/min. Po nastartování zní pěkně jadrným zvukem. Volíme stupeň D a pozvolna se stroj dává do pohybu. V praxi to vypadá tak, že motor zabírá již z velmi nízkých otáček a nejlépe se cítí kolem 4 000 obrátek za minutu, což jsou hodnoty, při kterých se konkurenční mašiny začínají probouzet k životu. Jízda s ním je ale velice příjemná. My jsme naši první jízdu uskutečnili napříč Prahou a díky automatu DCT jsme si jen tak lehce proplouvali v hustém pražském provozu. Máme zvolen režim D a převodovka si tam jednotlivé rychlostní stupně řadí ještě před hranicí 2 000 otáček. Perfektní rozložení hmotnosti motocyklu a umístění težiště činí stroj naprosto skvěle ovladatelný, manipuace s ním je velice snadná a jízda v nízkých rychlostech příjemná. Jakmile se před námi otevírá prostor, pravou rukou volíme sportovní režim S a motocykl o poznání svižněji vyráží kupředu. Za cedulí Praha pořádně otáčíme heftem a zkoušíme, co nová NCX všechno umí. Motocykl velmi svižně zrychluje a než se nadějeme, ukazuje nám přístrojový panel dálniční 130km rychlost. Chvíli ještě pokračujeme dál do nějakých 150 km/h, motor by ještě bez problémů zrychloval dál, ale to už máme problém s náporem proudícího vzduchu. Zde musíme zmínit první nedostatek, a tím je ochrana proti větru. Ač je nový protivětrný štítek větší o několik cm, jeho funkce je dostatečná tak do rychlosti 100 km/h. Do 120 km/h je pak jízda ještě snesitelná, ale cestování většími cestovními rychlostmi je již doslova nepříjemné. Proto raději sjíždíme z dálnice a bereme Hondu tam, kde se cítí naprosto nejlépe, na okresní silnice. Zde vám bude výkon motoru bohatě stačit a vy si budete moci naplno užívat super lehké ovladatelnosti při projíždění zatáček všeho druhu. Pokud by snad někomu nevyhovoval styl řazení 6-stupňového automatu, lze jednotlivé rychlostní stupně řadit tlačítky u levé rukojeti.
Komfortně naladěný podvozek s přehledem filtruje nerovnosti našich cest, avšak samozřejmě nelze očekávat odpružení cestovního endura. Určitý limit představují i 17″palcová kola. Pokud však nebudete divočet na rozbitých polňačkách, pak vám bude nastavení podvozku ve většině případů vyhovovat. Co je však velmi důležité, že motocykl si dobře drží zvolenou stopu a díky tuhému rámu se ani při vyšších rychlostech nikterak nevlní. Co maličko kazilo dojem, bylo nepříliš pohodlné sedlo. Už po 80 km jízdy si stěžovalo naše pozadí. Je to velká škoda, protože jinak bychom se s motocyklem nebáli ani delších, například dovolenkových cest.
Nová Honda je vybavena kotouči na předním i zadním kole. Pro motocykl s pohotovostní hmotností 220 kg jsou brzdy naprosto dostačující a během testu nás nikdy nepřivedly do úzkých. Samozřejmostí je protiblokovací systém ABS, který zasahoval do brzdění velice jemně. Tak, jak jsme si již u modelů Honda s automatem DCT zvykli, motocykl je vybaven ruční brzdou, jejíž ovládání je umístěno na levé straně řídítek. V případě lehkého décétéčka je tato vymoženost celkem zbytečná, ale u těžších motocyklů typu Crosstourer ruční brzda má své opodstatnění.
K redakčnímu testování jsme jako obvykle přibrali batůžka, abychom zjistili chování motocyklu při jízdě v plném zatížení. Nutno říci, že jízdní vlastnosti se při obsazení dvěma osobami nikterak zásadně nezhoršily, ale samozřejmě jsme zaznamenali zhoršení dynamických vlastností motocyklu, což je vzhledem k danému objemu naprosto pochopitelné. Při jízdě ve dvou jsme však zjistili jednu věc, která se nám dosti nelíbila a musíme ji zmínit. Jelikož nám při testování příliš nevyšlo počasí a většinu času jsme jezdili v dešti, nelíbila se nám ochrana spolujezdce před odlétajícím bahnem od zadního kola. Po hodinové vyjíždce spolujezdec vypadal, jako … to se opravdu nepovedlo.
Naopak, jestli někde nová Honda NCX boduje na celé čáře, pak je to v disciplíně praktičnost. V místě, kde ostatní motocykly mají obvykle umístěnou nádrž, pyšní se nová Honda rozměrným úložným prostorem o rozměru 22 l, čímž konkuruje v praktičnosti velkým skútrům. Tento úložný prostor je perfektně přístupný a vejde se do něj například integrální přilba nebo doklady, fotoaparát či navigace, které takto máte hned po ruce. Prostě bezva vychytávka.
Celkem spokojeni jsem byli i se spotřebou, i když….U dříve testované Hondy Integry jsme jezdili za průměrných 3,5 l/100 km. U nového modelu HONDY NC X DCT se nám moc nedařilo držet spotřebu na hranici 4 l a jezdili jsme většinou tak kolem 4,5 l/100 km. Popravdě, čekali jsme spotřebu maličko menší, nicméně i změřený průměr je stále velmi slušný, když si uvědomíme, že pod námi bručí dospělá sedmsetpadesátka.
Ještě donedávna bylo možné pořídit décétéčko pod hranicí 200 000 CZK. Nová doporučená cena naší verze s automatickou převodovkou DCT byla stanovena na 214 900,- CZK, čímž nová Honda spadá do cenové hladiny strojů o třídu výše. Například novou Suzuki V-Strom v provedení XT lze mít právě za uvedenou cenu při výrazném rozdílu svezení.
Technické údaje
Motor | čtyřdobý, kapalinou chlazený, řadový dvouválec |
Objem | 745 cm3 |
Výkon | 40,3 kW při 6 250 ot/min |
Točivý moment | 68 Nm při 4 750 ot/min |
Startér | elektrický |
Vrtání / zdvih | 77 mm / 80 mm |
Kompresní poměr | 10,7 : 1 |
Rozvod | OHC |
Ventilů na válec | 4 |
Příprava paliva | vstřikování |
Počet rychlostí | 6 |
Sekundární převod | řetěz |
Materiál rámu | ocel |
Zdvih předního odpružení | 153,5 mm |
Zdvih zadního odpružení | 150 mm |
Úhel hlavy řízení | 27° |
Rozvor | 1 535 mm |
Brzdy vpředu / vzadu | kotouč o průměru 320 mm / kotouč |
Přední třmen | dvoupístkový |
Přední kolo / zadní kolo | 17″ / 17″ |
Rozměr přední pneu | 120/70-ZR17M/C |
Rozměr zadní pneu | 160/60-ZR17M/C |
Výška sedla | 830 mm |
Pohotovostní hmotnost | 220 kg |
Objem nádrže | 14,1 l |
Spotřeba | 4,1 l/100 km |
Plusy
Mínusy
Závěr
I přes několik málo výhrad je nová Honda NC 750 X DCT velmi dobrým motocyklem. Pořizovat si ho budou především racionálně uvažující zákazníci, kteří preferují spolehlivost, ekonomiku provozu a nepotřebují se nikterak předvádět okolnímu světu. To samozřejmě neznamená, že nové NCX není zábavné, ba naopak. Jen všechny své dobré vlastnosti nedává najevo tak okázale. Rozhodně ale svého majitele nezklame a díky své vyhlášené spolehlivosti bude dělat dlouhou dobu svému pánovi radost, což je v dnešní době hodně ceněná vlastnost.