V poslední době se stále větší oblibě těší kategorie maxiskútrů v kubatuře dostupné majitelům řidičáku na auto. Nabídka je pestrá, a tak ani italská značka Aprilia nezůstává pozadu a do boje vysílá model model SR Max 125.
Dojem a vzhled
Svou velikostí a váhou není SR Max nic dlužen svému názvu. Avšak první výraz, který nás napadne při pohledu na SR Maxe, je „Sportovní“. Z každého detailu vyzařují sportovní geny. Nevěříte? Jmenujme například analogové červeně podsvícené budíky, pancéřové hadice hydraulických brzd, zadní blatník, který kopíruje pneumatiku, nebo uzávěr palivové nádrže. Nejen červeno-černou barevnou kombinací při pohledu zepředu SR Max připomíná bike RSV4. Pětipaprsková kola z lehké slitiny pak jen podtrhují sportovní zaměření stroje. Černo-červené pohodlné sedlo je potaženo protiskluzovým materiálem, jenž navozuje pocit kvality a jistoty. Urostlejší postavy uvítají výšku sedla s nadprůměrnou hodnotou 815 mm. Pro případ přepravy spolujezdce jsou k dispozici ručně výklopné stupačky.
O pohon 183 kilogramů těžkého troje se stará moderní 4-ventilový motor Piaggio s elektronickým vstřikováním paliva, který poskytuje ve své kategorii velký kroutící moment a maximální výkon 11 kW. Zpomalení stroje mají na starost kotoučové brzdy na předním i zadním kole.
Jako správný Ital dbá Aprilia SR Max především na první dojem a v praktičnosti maličko ztrácí. Důkazem toho je středový tunel znesnadňující nastupování a nedostatek úložných prostor. Jediným velkým úložným místem je osvětlený prostor pod sedlem, obsahující také 12V zásuvku. Avšak zmlsaní tchajvanskou produkcí postrádáme například plynovou vzpěru. Pokud čekáte na další výčet přihrádek a kapsiček, budete zklamáni. Před koleny spolujezdce se ukrývá pouze jedna malá neuzamykatelná přihrádka. Díky středovému tunelu schází i oblíbený háček na tašku. Nepraktické nám přijde i tvarování klíčku zapalování, kdy jsme mnohdy mohli klíčkem otáčet jen velmi těžko. Naopak zajímavou vychytávkou, kterou jsme však v horkém letním počasí nemohli vyzkoušet, jsou zavírací mřížky na bocích středového tunelu. V chladných ránech může teplý vzduch od motoru proudící na nohy přijít vhod. Součástí základní výbavy je stabilní hlavní stojan a snadněji ovladatelný boční stojan.
SR Max 125 je dostupný ve 2 barevných provedeních: nero aprilia (černá racing) a bianco glam (bílá).
Jízda
Usedáme za řídítka italské krásky. Na palubě SR Maxu se okamžitě cítíme jako doma. Skútr se tváří na první pohled jako „maxík“ a nabízený prostor toto označení jen potvrzuje. Dostatek místa pro nohy zde nalezne i řidič s výškou přes 190 cm. Nejpohodlnější nám přišla poloha nohou na šikmých plotnách zcela vpředu. Jediným omezením v pohodlí je již zmiňovaný vyšší středový tunel, který zamezuje volnějšímu pohybu nohou při nastupování. V rychlosti kontrolujeme všechny ovladače, žádné záludnosti ani nezvyklosti nás zde nečekají, vše nacházíme na obvyklých místech.
Sdružený přístrojový panel obsahuje dva analogové přístroje – otáčkoměr končící číslovkou 11 a rychloměr cejchovaný do optimistických 180 km/h. Dále je doplněn o LCD display, který řidiči přináší informace o celkové a denní ujeté vzdálenosti, okamžité a průměrné spotřebě a maximální dosažené rychlosti, celkové době jízdy nebo dojezdu na zbývající palivo v nádrži. Jednotlivé funkce se na LCD obrazovce přepínají tlačítkem u pravé rukojeti a nulování údajů se provádí dvojící tlačítek umístěných vedle displeje. Vše je podsvíceno červenou barvou. Zajímavostí udávané spotřeby je zobrazování množství km, které můžeme ujet na jeden litr. Panel pak doplňují nezbytné kontrolky. Dvě kontrolní svítilny blikačů a dálkových světel jsou umístěny na středu řídítek v zorném poli řidiče. Vzpřímený posed a vyšší pozice jezdce je zárukou skvělého přehledu o dění na vozovce kolem vás.
Po nastartování není motor téměř slyšet. Proto přidáváme plyn a jdeme se podívat, jak italský maxík vlastně jezdí. První, co po ostřejším rozjezdu překvapí, je zvuk. Chvilku máme pocit, že jsme osedlali vysavač ETA a pokládáme si hned otázku, zda se jedná skutečně o stopětadvacítku. Počáteční seznámení na živo tedy nic moc. Pár ujetých metrů nás však nenechá na pochybách, skútr zrychluje velice svižně a je jasné, že sedíme na té správné kubatuře. Ba naopak, po najetí na delší rovinku zjišťujeme, že se skútr chová jako o třídu vyšší stroj. Během chviličky si to uháníme tachometrovou osmdesátkou a SR MAX se tváří, že chce v rychlosti pokračovat ještě dál. Proto raději opouštíme město a vrháme se vstříc novým zážitkům na naší testovací trase směr Karlštejn, Beroun, Hostomice, Dobříš a zpět po dálnici na Prahu. Ideální trasa na prověření schopností zkoušeného stroje. Hned za hranicí města bereme za plyn a zkoušíme, co všechno Aprilia dovede. První překvapení na sebe nenechá dlouho čekat – už dlouho se nám nestalo, abychom se skútrem daného objemu běžně cestovali rychlostmi přes 100 km/h. Pokaždé, když se před námi objeví rovnější úsek, s radostí se proháníme 100km rychlostí. Při zpáteční cestě po dálnici nám dokonce SR Max pokořil 130 km hranici. Vysoká rychlost vám na SR Maxu vůbec nepřijde, zásluhu na tom má jistě také účinný široký plexištít, který zde rozhodně není jen na ozdobu. Další překvápko nás čekalo v zatáčkách – více v další části.
Podvozek a brzdy, spotřeba
Jestli je na testované Aprilii něco dokonalé, tak je to podvozek. Jak se na pravý sportovní skútr sluší, je naprosto tuhý a přesto dokáže posádce dopřát i slušnou dávku pohodlí. Od předního kola dostáváte v každé situaci tu správnou odezvu. Tohle Italové prostě umí a my se musíme umění ladičů Aprilie poklonit. Dvojitý rám z ocelových trubek je vpředu odpružen 35mm teleskopickou vidlicí a vzadu dvěma konvenčními tlumiči s nastavitelným předpětím pružiny. Během jedné z našich zkušebních tras v oblasti Karlštejna jsme si vyzkoušeli, jak nádherně se Aprilka vrhá do mírných či ostrých zatáček – každý výjezd z projeté série vykouzlil nefalšovaný úsměv na naší tváři. Důkaz toho, že i s malým objemem motocyklu lze zažít spoustu legrace. Potěšující je pak zpráva, že jízdní vlastnost a zrychlení skútru se nijak nezmění ani při jízdě s „batůžkem“.
Za podvozkem trošičku zaostávají brzdy. Vpředu kotouč o průměru 260 mm, vzadu kotouč o průměru 240 mm. Nástup brzdného účinku není nijak agresivní, jak by se mohlo od sportovního stroje čekat, ale za všech okolností jsme i navzdory rychlé jízdě vždy zastavili včas. Vzhledem k tomu, že nebyl žádný problém zablokovat při intenzivním brždění přední či zadní kolo, je na pováženou, proč výrobce doposud neosadil tento skútr systémem ABS.
Zmínit musíme i spotřebu, která se během testování pohybovala těsně nad hranicí 3 l. Musíme však podotknout, že během testování jsme velmi často naplno využívali výkon stopětadvacítky, a proto naměřený výsledek musíme ohodnotit příznivě. Při velikosti nádrže 15,5 l a průměrné spotřebě kolem 3 l je dojezd cca 500 km naprosto skvělý.
Technické parametry
Motor | čtyřdobý jednoválec |
Objem | 124 cm³ |
Příprava paliva | el. vstřikování |
Chlazení | kapalinou |
Výkon | 11 kW / 9250 ot |
Točivý moment | 12 Nm / 8000 ot |
Hmotnost | 176 kg |
Délka / šířka | 2110 mm / 780 mm |
Rozvor | 1515 mm |
Výška sedla | 815 mm |
Pneu přední / zadní | 120/70-15″ / 140/60-14″ |
Brzdy přední / zadní | kotouč 260 mm / 240 mm |
Nádrž | 15,5 l |
Rychlost | 105 km/h |
Plusy
Mínusy
Závěr
Nová Aprilia SR Max 125 je klasickým představitelem italské motocyklové produkce – atraktivní, sportovní, a přitom dostatečně elegantní vzhled na straně jedné a výkonný motor spolu s bezchybným pohodlným podvozkem na straně druhé, to vše mírně na úkor praktičnosti. Kombinace těchto vlastností osloví především mladší generaci, kterou spíše než-li počet převezených zavazadel budou zajímat výborné jízdní výkony. Skútr dobře poslouží jak ve městě při každodenním ježdění, tak se přes svůj malý objem neztratí ani v příměstském provozu či na celodenním výletu. Každá legrace něco stojí, a tak si zájemce o Aprilku bude muset připravit téměř 110 000 Kč.