Začátkem března letošního roku bezprostředně po ukončení výstavy Motosalon jsme si převzali k prvnímu letošnímu redakčnímu testování jednu z novinek v kategorii skútrů do 125 ccm pro rok 2015 – Yamahu Majesty S. Japonská značka Yamaha tak tímto modelem doplnila segment skútrů určených především pro provoz v městě a okolí.
Všechny nové modely motocyklů Yamaha se vyznačují především sportovním nadčasovým vzhledem, a nový skútr Majesty S rozhodně není výjimkou. Nezaměnitelně zapadá do rodiny Yamaha a již první optické seznámení ve vás okamžitě vzbudí sportovní choutky. Skútr působí dospěláckým dojmem. Zásluhu na tom jistě má rozměrná kapotáž s velkým integrovaným světlometem, přičemž přední obrysová světla využívají technologii LED. Veškeré plastové díly působí velmi hodnotně a jejich slícování je na vysoké úrovni. Zajímavým řešením je umístění víčka nádrže před levým kolenem řidiče, takže jej v případě tankování nemusíte „lovit“ nikde v útrobách motocyklu a otevření nádrže je tak možné během okamžiku. Vpravo před řidičovým kolenem se nachází objemná odkládací kapsa, která pojme například i velkou PET láhev. Jen škoda že zde není alespoň malá uzamykatelná schránka například pro uschování mobilního telefonu. V souvislosti s tím musíme zmínit zásadní nedostatek v podobě chybějící 12V zásuvky pro dobití telefonu. U skútru s cenovkou blížící se devadesátitisícové hranici tento prohřešek naprosto nechápu. Vrátíme-li se k úložným prostorám, nabízí Majesty S po otevření sedla dostatečný prostor, který je schopen pojmout jednu přilbu a ještě zbude dost místa na osobní věci. Dále je pod řídítky k dispozici malý háček pro nákupní tašku.
Srdcem motocyklu je výkonný kapalinou chlazený jednoválcový motor o objemu 125 ccm s maximálním výkonem 8,8 kW vrcholícím v 7500 otáčkách za minutu. Již z těchto údajů je patrné, že motor si libuje ve větších otáčkách, což se nám během provozu dále potvrdilo.
Elegantní i sportovní „šmrnc“ skútru pak podtrhují velice pěkná hliníková 13ti palcová kola. V případě přepravy spolujezdce jsou k dispozici výklopné stupačky. Oproti konkurenci z tchajwanské provincie může zamrzet absence nožní startovací páky.
Jízda
Papírové údaje slibují zajímavé svezení a tak se již nemůžeme dočkat, až pootočíme klíčkem ve spínací skříňce do polohy start. Nutno podotknout, že klíček je sklápěcí a spínací skříňka po Kymkovsku multifunkční, tedy slouží ke spínání zapalování a zároveň se klíčkem otevírá i podsedlový prostor. Se svou výškou 193 cm se snažím pohodlně usadit za řídítky Yamahy. Pohodlné nastupování umožňuje volný tunel. Vzhledem k poměrně velkému rozvoru by pohodlný posez neměl být problém. O to větší je překvapení, že se mi nedaří, se na skútr poskládat. Místa na položení nohou není právě moc, a komfortu nenahrávají ani přední nášlapy s velmi strmým úhlem. Na vrub japonských inženýrů padají peprná slova….
Otáčíme klíčkem a rozsvěcují se kontrolky na přístrojovém panelu. Ten je kombinovaný – analogový otáčkoměr s digitálním ukazatelem rychlosti a množství paliva. Dále panel obsahuje denní a celkové počítadlo ujetých kilometrů a nutné kontrolní svítilny. Co postrádáme na přístrojové desce skútru s cenovkou okolo 80t korun, je ukazatel průměrné spotřeby. Také bychom si dokázali představit oželet otáčkoměr ve prospěch většího rychloměru.
Po nastartování se ozývá jadrný zvuk, a motor dává hned jasně najevo své sportovní ambice. Po krátkém zahřátí otáčíme plynovou rukojetí, a skútřík se dává lehce do pohybu. Otáčky letí rychle vzhůru a než se nadějeme, máme na tachometru číslovku 80km/h. Rychle se přesunujeme nedělním Pražským zahuštěným provozem a užíváme si zrychlení od semaforu. Na Jižní spojce se uvolňuje levý jízdní pruh, v 60 km/h pořádně bereme za plyn. Odměnou je nám rychlá reakce a skútr velmi svižně vyráží kupředu. Vyšší výkon je poznat a v rychlostech mezi 60 a 90 skútr zrychluje na svůj objem opravdu slušně. Blíží se dopravní značení konec města, a tak otáčíme plynem nadoraz. Majesty stále zrychluje, do 110 km/h poměrně rychle, pak už si musíme nějakou tu chvilku počkat, abychom si ověřili, že Yamaha dokáže uhánět mírně přes tachometrových 120 km/h a i v dálničních táhlých stoupáních si skútr dokázal udržet 100km rychlost. Vzhledem ke svým rozměrům pro nás milým překvapením byla příkladná funkčnost ochranného plexi – ani při zkoušení maximální rychlosti nás nápor větru nijak zásadně neobtěžoval. Během jízdy jsme „po očku“ sledovali otáčkoměr, jehož ručička se pohybovala téměř neustále v rozmezí hodnot 6 až 8 tisíc ot/min, v rychlostech nad 100 km/h pak ručička neustále oscilovala mezi 8 a 9 tisíci ot. / min. Maličko jsme zde tedy postrádali smysl přítomnosti otáčkoměru.
Samostatnou kapitolou je podvozek Majesty S. Kompaktní, agilní a tuhý tak akorát. Motocykl je proto velmi snadno ovladatelný. Výborně naladěný vodorovný zadní tlumič spolu s přední teleskopickou vidlicí a s třináctipalcovými koly odvádí vynikající práci. Přes nerovnosti se přenáší s naprostou jistotou a ani na vyhlášeném pražském tankodromu nemáte pocit, že z vás Yamaha vytřese duši. Přitom se podvozek chová za všech situací naprosto jistě – do zatáček se můžete přímo vrhat a přitom si být jisti, že podvozek Majesty S vás nenechá ve štychu. Tady se má stále tchajwanská produkce co učit.
Brzdy jsou na obou kolech kotoučové, přední brzda hydraulická kotoučová, Ø 267 mm, kotouče s vlnitým profilem, zadní brzda hydraulická jednokotoučová, Ø 245 mm kotouč s vlnitým profilem. Jejich účinek je dostatečný. Nemají sice tak ostrý nástup, na jaký jsme zvyklí z konkurenčních strojů, ale i při ostřejší jízdě městem jsme dokázali skútr vždy spolehlivě zastavit.
Spotřeba Majesty S 125 se během týdenního testu vyšplhala těsně nad hranici 3l/100km, což vzhledem ke způsobu jízdy během testu není až tak špatná hodnota, ale například největší konkurent Yamahy Honda PCX je téměř o třetinu úspornější. S nádrží o velikosti 7,5l tak lze ujet hodně přes 200km.
Technické údaje
Typ motoru | jednoválec, kapalinou chlazený, 4taktní, SOHC, 4ventilový |
Zdvihový objem | 125 ccm |
Maximální výkon | 8,8 kW @ 7 500 ot/min |
Max. točivý moment | 11,6 Nm @ 7 000 ot/min |
Systém mazání | zásoba oleje v klikové skříni |
Palivový systém | vstřikování paliva |
Systém zapalování | TCI |
Systém startování | elektrický |
Převodovka | automatická s variátorem |
Systém předního odpružení | teleskopická vidlice, zdvih 79 mm |
Systém zadního odpružení | kyvná vidlice, zdvih 93 mm |
Přední brzda | Hydraulická kotoučová, Ø 267 mm |
Zadní brzda | Hydraulická jednokotoučová, Ø 245 mm |
Přední pneumatika | 120/70-13 |
Zadní pneumatika | 130/70-13 |
Rozměry délka/šířka/výška | 2030 mm /715 mm /1295 mm |
Výška sedla | 795 mm |
Mokrá hmotnost | 148 kg |
Kapacita palivové nádrže | 7,4 l |
Barevné provedení
Model Yamaha 125 Majesty S je pro rok 2015 dostupný také v těchto barevných provedeních – šedá Mat Titan (MT1), černá Midnight Black (SMX) a bílá Silky White (SW)
Plusy
Mínusy
Závěrečné zhodnocení
Yamaha 125 Majesty S je kvalitně zpracovaným strojem se sportovním moderním designem, velmi živým a výkonným motorem a excelentním podvozkem. Nabízí to, po čem český zákazník nejčastěji touží – kombinaci hodnoty, užitných vlastností, praktičnosti a jednoduchého ovládání při zachování nízkých provozních nákladů. Body dolů sráží poměrně vysoká cena, méně prostoru pro řidiče vyšších postav a absence 12V zásuvky. Chcete li se rychle pohybovat jak v hustém městském provozu, tak i v blízkém okolí včetně dálnice, s Majesty S rozhodně neuděláte chybu. To vše s příjemnou image značky Yamaha.
Fotogalerie













































