Značka Keeway se v našich končinách dostala do podvědomí zejména výrobou skútrů. Tentokrát se nám však dostal do redakce zajímavý počin jménem Keeway Blackster 250i, který nahlíží do stále oblíbenější kategorie cruiserů.
HISTORIE A SOUČASNOST SPOLEČNOSTI KEEWAY
Keeway je značkou čínské skupiny motor Group Qianjiang. Společnost Keeway vznikla v roce 1999 v Maďarsku a jejím hlavní cílem bylo dostat se na špičku na regionálním trhu se skútry. Nyní po více jak 15 letech své existence se je Keeway moderní rozvíjející se mezinárodní společností se zastoupením ve více jak 80 státech po celém světě. Navíc své portfolio společnost rozšířila také o motocykly a ATV. Špičkový design jednotlivých modelů má na svědomí tým mladých a velmi nadaných designérů, kteří spolupracují při vývoji designu a technologií s renomovanou značkou Benelli. Stroje Keeway jsou vyráběny v supermoderním výrobním závodě o rozloze 670 000 m2 s téměř 14 000 zaměstnanci, a ročně se zde vyrobí 1 200 000 strojů.
VZHLED A DOJEM
Keeway Blackster je typický cruiser, který se snaží vzdáleně napodobit stroje typu „Harley“. Zajímavé křivky, černá matná barva, velká objemná nádrž, dvojité chromované výfuky, vzduchem chlazený dvouválcový motor do V, klasické kulaté přední světlo či tachometr umístěný na nádrži – to vše dává dohromady velmi zajímavý celek. Z dálky na první pohled není jeho původ vůbec znát, a během testování na nás majitelé dospělých chopperů usilovně mávali. Při hodnocení vzhledu však musíme vznést kritiku na některé detaily, které snižují jinak velmi dobrý dojem z celého motocyklu. Mezi tyto patří použití nevzhledných a dle našeho názoru nekvalitních šroubů, sváry vytvořené na rámu motocyklu, slícování některých dílů, ne úplně kvalitní lakování a především řídítka nastavené šikmo ke směru jízdy. Ale abychom jen nekritizovali, musíme pochválit celkový dojem z motocyklu, který je více než dobrý. Blackster je prostě velice pěkná stylovka, za kterou se každý otočí. Jen nám k roli cruiseru nepřipadla příliš vhodná paprsková kola a podle našeho názoru by si motocykl tohoto typu zasloužil spíše kola klasická drátěná.
O pohon Blacksteru se stará dvouválcový vzduchem chlazený motor o objemu 250ccm, který dává největší výkon 12,9 kW při 8750 otáčkách za minutu. Papírově nevypadá udávaný výkon nijak závratně, ale jak jsme se vzápětí mohli přesvědčit, na stroj o pohotovostní hmotnosti 170 kg bohatě stačí. Zadní kolo je poháněné řetězem přes 5ti stupňovou manuální převodovku. Tlumení nerovností vozovky obstarává vpředu teleskopická vidlice a vzadu klasická „kyvka“ s klasickými pružinovými tlumiči s možností nastavení předpětí.
JÍZDA
Usedáme za příjemně široká řídítka, a jsme velmi mile překvapeni pohodlným posezem řidiče. Mezi koleny mohutná nádrž, které dominuje analogový rychloměr s digitálním počítadlem ujetých kilometrů a několika kontrolními svítilnami. Jednoduché, bez jakýchkoli elektronických výmyslů, ale jak říká moudré přísloví, kde nic není, nemá se co pokazit. V krátkosti tedy kontrolujeme všechny ovládací prvky – spínače světel, klakson, vše na svém obvyklém místě. Pro nás skútříkáře malá nezvyklost – každá strana směrových světel má sví ovládací tlačítko. Tento způsob, který používá například legendární BMW 1200GS se nám po pravdě moc nezamlouval, ale jak jsme později zjistili, zvyknout se na to dá. Designová zrcátka nabízí překvapivě dobrý výhled dozadu, a jak jsme se mohli dále přesvědčit, za jízdy nijak nevibrují. Dále pokračujeme v hledání spínací skříňky na nádrži někde poblíž kombinovaného přístrojového panelu, a ejhle, spínací skříňku ne a nevidíme……Pátráme tedy dále, a po chvilce nalézáme „spínačku“ umístěnou vlevo dole, pod nádrží paliva. Přestože se nám toto místo nejeví zrovna jako nejvhodnější, u značkových cruiserů a chopperů to prostě takto bývá. Raději proto otáčíme klíčkem, a tlačítkem spouštěče u pravé rukojeti řídítek roztáčíme motor. Zde nás čeká opravdové překvapení – z dvojice krásně tvarovaných a pochromovaných výfuků se ozývá velmi dospělý zvuk hodný pravého cruiseru. Po malém přidání plynu k nám začínají směřovat pohledy kolemjdoucích….opravdu působivé…
Řadíme tedy za jedna, a stroj se pomalu dává do pohybu. Po rozjetí malý okamžik hledáme stupačky, které jsou umístěny „čoprovsky“ více vpředu, ale během pár vteřin jsme na palubě Blacksteru zabydleni, a můžeme vyrazit vstříc nevšedním zážitkům. Na celkovém počítadle ujetých kilometrů svítí číslovka 200, a proto se chováme k motocyklu maximálně ohleduplně. I přes syrovost vyráží stroj hbitě kupředu, proto dále řadíme, dva, tři, až do doby, kdy dojíždíme k prvním semaforům. Řidič vedle nás stahuje okénko, aby lépe slyšel zvuk, linoucí se z koncovek výfuků. Tohle nás prostě baví… Na semaforu padá zelená, řadíme a jedeme Blackstera prověřit na naší oblíbenou zkušební trať – podél Vltavy směrem Davle a Štěchovice a Slapy. První pocity, které na Blacksteru máme, vystihuje nejlépe výraz svoboda. Jarní slunce se opírá do vozovky, automobily necháváme za námi ve zpětných zrcátkách a užíváme si ten nádherný pocit volnosti. Po několika najetých kilometrech docházíme ke zjištění, že nelépe se motocykl cítí v nižším pásmu otáček a při rychlostech 80-100km/h. Pětistupňová převodovka je příjemně odstupňovaná, a pětku řadíme klidně v padesáti, a dvouválcová dvěstěpadesátka si jen tak brumlá, a bez jakéhokoli cukání klidně zrychluje. Samozřejmě, nemůžeme čekat zázraky, a také musíme mít na paměti, že sedíme na motocyklu s cenovkou hluboko pod 100tisíc. Jízdu na Blacksteru lze ohodnotit jako velmi příjemnou, a motocykl je až do 100km/h příjemně dynamický. Rychlost v tomto případě, není to, oč tu běží, ale pohoda, to je to správné slovo pro vyjádření jízdních pocitů. Prostě se toulat krajinou po krásách naší země, občas zastavit v hospůdce u silnice na něco dobrého, a prostě si jen tak žít… O pohodlí při „kochací“ jízdě se stará příjemně naladěný podvozek, který je shovívavý i k pozadí spolujezdce. Stroj se i při plném osazení chová nezáludně a kupodivu kila navíc nejsou na jízdním projevu ani moc znát. Při jízdě se neubráníme kritice směřované k umístění přístrojového panelu, kdy styl zvítězil nad ergonomií, a rychloměr umístěný po vzoru chopperů na nádrži je mimo zorný úhel řidiče, a zjistit aktuální rychlost vyžaduje trošku soustředění. Další nemillé překvapení přichází v okamžiku, kdy zastavujeme u krajnice a chceme vypnout motor. Marně hledáme tlačítko lidově nazývané „chcípák“, a tak nezbývá, než vypnout zapalování klíčkem ve spínací skříňce kdesi dole u motoru. O tom, že tahle věc dokáže upalovat rychlostí kolem 120km/h jsme se dodtatečně přesvědčili, ale jak je na tom s účinností brzd? O zpomalování se stará dvojice kotoučových brzd. Za všech okolností nás brzdy dokázaly bezpečně zpomalit či zastavit, i když ne s takovou razancí jakou jsme zvyklí u některých skútrů. Během testování jsme ujeli s Blacksterem cca 400km, a to s průměrnou spotřebou 3,7l/100km. Vzhledem k tomu, že motor byl ještě syrový, jedná se o slušnou hodnotu. Navíc každým kilometrem stoupala chuť motoru do práce a nechá se předpokládat, že i spotřeba paliva po zajetí klesne ještě níže. S plnou nádrží o objemu 13,5 litru tak lze ujet hodně přes 300km.
PLUSY
- Super zvuk motoru
- V nízkých otáčkách slušný zátah
- Slušné odpružení
- I při jízdě ve dvou slušné jízdní vlastnosti
- Široká řídítka perfektně padnoucí do ruky
MÍNUSY
- Umístění spínací skříňky
- Přístrojová deska mimo zorný úhel
- Absence „chcípáku“
- Horší dílenské zpracování
Technické údaje
Motor | dvouválec 4taktní |
Obsah | 249 ccm |
Výkon | 12,9 kW / 8750 ot. za min. |
Chlazení | vzduchem chlazený |
Převodovka | manuální, 5ti stupňová |
Startování | elektrické |
Odpružení | teleskopická / kyvná vidlice |
Brzdy | kotoučová / kotoučová |
Pneu | 110/90-16 |
Hmotnost | 170 kg |
Objem nádrže | 13,5 l |
Barevné varianty | černá |
Cena s DPH v době testu | 84 900 Kč |
Závěr
Během dvou týdnů jsme Keeway Blackster důkladně prověřili v městském provozu, na venkovských cestách i na dálničním tahu. Během pobytu na palubě tohoto motocyklu jsme ocenili nezáludné chování, příjemný výkon dvouválcového motoru, nízkou spotřebu a především notnou dávku stylovosti. Výtky musíme směřovat k provedení některých detailů chybějícímu tlačítku vypínání zapalování. Při celkovém hodnocení můžeme stroj doporučit všem začátečníkům, nebo jej naopak ocení ti, kteří už si z jakýchkoli důvodů netroufají na velký motocykl. Při troše skromnosti je však Blackster schopen pro své uživatele zprostředkovat spoustu zážitků z jízdy. Pokud tedy toužíte po stroji, který má svůj styl a se kterým se budete cítit svobodní a budete si užívat radost z jízdy, pak Blackster 250i je pro vás tou pravou volbou. Otázkou pak zůstává, zda kvalita a odolnost jednotlivých komponent motocyklu je na takové úrovni, aby tady tento motocykl mohl jezdit třeba za dvacet let, po vzoru našich starých Javiček. Na stroj je poskytována dvouletá záruka s limitem 6000 km.

























