Tchaivanský výrobce skútrů Kymco přivedl na svět model Xciting v roce 2005 a vstoupil tak hned do královské třídy s objemem 500 cm3. O pár let později následovaly další objemové verze 250 a 300 cm3. Zejména s „třístovkovou“ slavil Xciting velké prodejní úspěchy, A tak, když jsem si na loňském Motosalonu v Brně poprvé mohl prohlédnout nového nástupce Xciting 400i ABS, hned na první dobrou mě pohltilo naprosté nadšeni, a nemohl jsem se dočkat, až budu moci usednout za jeho řídítka. Každé čekání má i svůj konec, a tak se s vámi nyní můžeme podělit o první zážitky s tímto skútrem..
Při hodnocení vzhledu musím přiznat, že si mě nový Xciting 400i okamžitě naklonil na svou stranu a před designery Kymca musím smeknout. Velmi kompaktně vyhlížející stroj se sportovními ostřejšími rysy vypadá velmi moderně až luxusně a navíc z něj vyzařuje bytelnost a kvalita zpracování. S velkým estetickým cítěním jsou do kapotáže integrována LED směrová světla. LED diody obstarávají i denní svícení a zadní osvětlení. Designerskou lahůdkou jsou pak zpětná zrcátka, která nejen že krásně vypadají, ale za jízdy nijak nevibrují a zajišťují dostatečný výhled.
Nový Xciting je jako celek navržen tak, že na něm najdou dostatek místa a pohodí dvě osoby i vyššího vzrůstu. Nabídka prostoru je opravdu štědrá, a já se svými 193cm výšky jsem si nemohl na nic stěžovat. Jak už je u Kymca zvykem, ergonomie je vynikající a všechny ovladače jsou tam, kde je každý čeká. Pochvalu zaslouží nastavitelné páčky brzd.
Nové Kymco 400i jest důkazem, že i moderní stroj může být velmi praktický. K dispozici je velký podsedlový prostor schopný pojmout integrální přilbu a ještě dost místa zbude pro další potřebné věci. Sedlo lze otevřít klíčem ve spínací skříňce, aniž bychom museli vypínat motor, prostě zatím nepřekonatelný Kymco patent. Otevírání úložného prostoru je snadné díky dvěma plynovým vzpěrám. Dále jistě vhod přijde schránka se zásuvkou na 12 V, umístěná před řidičovým levým kolenem. V případě, že si zde dáte dobít mobilní telefon, je tento stav signalizován kontrolkou v podobě malého telefonu na přístrojové desce. Maličkost, která ale potěší. A nakonec se může hodit i klasický háček uprostřed pod řídítky. Smysl pro detail je dotažen i v podobě na dotyk reagujících výklopných stupaček pro spolujezdce.
Přístrojová deska obsahuje kombinaci velkého analogového otáčkoměru s LCD panelem. Ten zobrazuje následující údaje: rychlost, teplotu chladicí kapaliny, množství paliva, trip počítadlo a stav akumulátoru. Bohužel na denním světle se LCD display zrcadlil, a často tak nebylo možné vůbec zjistit aktuální rychlost. Dále přístrojovka obsahuje klasicky sadu kontrolek mazání, dobíjení, nízký stav paliva, doplněnou o kontrolky ABS, zatažené ruční brzdy a připojení mobilního telefonu.
„Objem ničím nenahradíš“ hlásá Kymco na svých internetových stránkách a něco na tomto rčení určitě je. O pohon skútru stará moderní jednoválcový motor o zdvihovém objemu celých 399,6 cm3 a výkonu 26,5 kW, který vrcholí při 7500 otáčkách za minutu. Díky vyvažovacímu hřídeli tento motor běží tiše a bez vibrací. Nádrž o objemu 12,5 l je umístěna mezi nohami spolujezdce.
Brždění zajištují vpředu dva frézované kotouče (280 mm ø) WAVE s radiálně montovanými čtyřpístkovými třmeny kotouče Wawe a vzadu jeden kotouč (240 mm ø). Celá brzdová soustava je doplněná o systém ABS pocházející od firmy Bosch.
Jízda
Na první svezení jsem se velmi těšil, a tak tisknu brzdovou páčku, otáčím klíčkem spínací skříňky a vydávám se na první vyjížďku. Jednoválcový motor mě vítá uchu lahodícím zvukem. Opatrně otáčím plynovou rukojetí a stroj hbitě vyráží kupředu. Na čtyřstovku až moc hbitě….Papírově výkon 36koní nevypadá bůhví jak, ale věřte, že vás těch „pár“ koníků více než jen mile překvapí. Od semaforů odjíždím vždy první, což zase není tak velké překvapení, ale nad tím, jak Xciting zrychluje od nějakých 60km/h nevěřícně kroutíme hlavou. Až do nějakých 120 km/h motor jede jak „z praku“, a v těchto rychlostech budete schopni pozlobit i daleko silnější stroje. Pokud Kymco budete chtít prohnat na dálnici, není problém držet stabilně rychlost tachometrových 140km/h, až na jeden problém, naprosto nefunkční protivětrnný štítek znepříjemňuje jízdu již od nějakých 100km/h a jízda jakoukoli větší rychlostí je díky této skutečnosti opravdu velmi nepříjemná. Je to veliká škoda, protože svou chutído života si tohle Kymco vysloveně říká o rychlejší jízdu. Během testu jsem si vyzkoušel i jízdu ve dvou, kdy ani nejde poznat, že za sebou někoho máte.
Co mě ale opravdu dostalo v dobrém slova smyslu, jsou brzdy. Opravdu blesková reakce předních dvou kotoučů a jednoho zadního v nás vyvolala otázku, zda jsem někdy takovéhle brzdy na nějakém skútru vůbec zažil. Odpověď zní, že nikoli. Stroj o pohotovostní hmotnosti 209 kg není zrovna žádný „hubeňour“ a přesto zpomaloval i z rychlostí okolo 150 km/h opravdu s nečekanou razancí. Proto zde uděluji jedničku s hvězdičkou podtrženou.
Co se týká podvozku, ten je jak už jsem si u Kymca zvykl, poněkud tvrdší. Vzhledem k zaměření do Luxury kategorie to maličko překvapuje, protože při delším cestování, ke kterému Xcitinf nabádá, vás budou bolet minimálně záda, a navíc víme například ze zkušeností s Kawasaki, že jde najít o mnoho lepší kompromis mezi komfortem a jistotou. Zde je dle našeho názoru stále prostor pro zlepšování.
Při hodnocení jízdních vlastností ještě musíme zmínit skvělou vychytávku, kterou je ruční brzda. Vzhledem k hmotnosti stroje 209 kg se nám při putování městskými uličkami poměrně často hodila.
Naopak, co mě naopak celkem často rozčilovalo, bylo ovládání tlačítek přístrojové desky při přepínání jednotlivých funkcí. Pro přepnutí je nutné nesmyslně dlouho tisknout tlačítko. Navíc, bych vzhledem zaměření a také ceně skútru očekával nějaký ten údaj navíc – například okamžitá či průměrná spotřeba paliva nebo ukazatel venkovní teploty.
Spotřeba
Velmi jsme byl zvědavý na spotřebu výkonného jednoválcového motoru. Během našeho pětidenního testu nám při konečném zúčtování vyšla spotřeba 4,1 l/100km. Vzhledem k tomu, že jsme stroj právě nešetřili, to není špatná hodnota, avšak například Honda Integra dokáže při větším výkonu jezdit ještě úsporněji. S nádrží o objemu 12,5 l tak lze s Xcitngem 400i ujet kolem 300 km.
Plusy
Mínusy
Základní technické údaje
Motor | jednoválcový, kapalinou chlazený 4-takt se 4-ventilovou technikou a vstřikováním paliva |
Výkon | 26,5 kW (36 PS) při 7500 ot./min |
Zvihový objem | 399,6 ccm |
Startér | elektrický |
Spojka | ostředivá |
Převodovka | bezestupňový variátor |
Přední odpružení | hydraulická teleskopická vidlice |
Zadní odpružení | jednostranná kyvná vidlice, hydraulicky tlumená (2 tlumiče seseřiditelným předpětím pružin) |
Brzdy vpředu | 2 kotouče (280 mm ø) s ABS |
Brzdy vzadu | 1 kotouč (240 mm ø) s ABS |
Pneumatiky (vpředu/vzadu) | 120/70-15 a 150/70-14 |
Maximální rychlost | 140 km/h |
Hmotnost (pohotovostní/celková) | 209 kg / 374 kg |
Rozměry (d / š / v / výška sedadla) | 2205 / 820 / 1285 / 830 mm |
Objem nádrže | 12,5 l |
Barevné provedení
Zájemci o skútr mohou vybírat mezi dvěma barevnými provedeními – antracit a černá matná. Nám se více líbí prvně jmenované provedení, které jsme měli dispozici.
Závěr
Na základě pětidenního soužití se skútrem Kymco Xciting 400i ABS mohu v klidu konstatovat, že tohle je nejlépe jezdící Kymco současnosti. Svého předchůdce překonává ve všech disciplínách rozdílem třídy. Pokud hledáte stroj na každodenní dojíždění do zaměstnání a navíc si chcete užít pořádnou porci zábavy a třeba i vycestovat na dovolenou k moři, pak jste zde na správné adrese. Kompaktnost, praktičnost, kvalitní provedení, moderní vzhled, použité moderní technologie, výkonný a úsporný jednoválcový motor spolu s perfektními brzdami dělají z tohoto stroje štiku mezi „čtyřstovkovými skútry“. Dojem kazí snad jen nulová ochrana před větrem a protivně se zrcadlící LCD panel. První nedostatek slíbil výhradní importér Kymca v ČR odstranit v nejbližší době příplatkovým plexi.
Fotogalerie












































