Není na trhu moc skútrů, které se těší takové oblibě a pozornosti jako Honda 125 PCX. Starší model se I přes nějaké ty chybičky může pochlubit titulem Nejprodávanější skútr na Českém trhu v letech 2012-2013. „PCXso“ js me testovali již několikrát. O to více jsme byli velmi zvědavi na modernizovaný model pro rok 2014.
Novinky oproti původní verzi
Evidentně je vidět, že Honda naslouchá svým zákazníkům, a nové modelové provedení PCX je toho jasným důkazem. A tak nejen na základě ohlasů a kritiky prvního provedení PCX přinesla Honda při představení vylepšeného PCX pro modelový rok 2014 výrazné změny:
- zcela nová kapotáž
- mimořádně nízká spotřeba paliva od 2,1l/100km. Úspory paliva bylo dosaženo pneumatikami s nízkým odporem a také snížením třecích odporů motoru
- větší palivová nádrž (8L) umožňuje dojezd přes 375 km na jedno natankování!
- Systém Idling Stop nově nabízí funkci sledování stavu baterie
- funkce výstražných světel
- LED osvětlení – úspora odvodu elektrické energie z motoru
- levá kapsa je oproti předchozí generaci zvětšena a snadno pojme láhev vody. Také se zde nachází 12V adaptér pro dobití mobilního telefonu.
- hodiny v přístrojovém panelu
Elegance a praktičnost
Skútr jsme si přebírali v krásné elegantní perleťové hnědé barvě Havana. Už na první pohled zaujme skútr především svým elegantním vzhledem. Není nijak přeplácaný, a ostřeji řezané rysy spolu s tmavou hnědou perleťovou barvou a chromovými řídítky, kombinují eleganci a sportovní výraz. Podle našeho názoru se musí nové PCX líbit téměř všem.
Jednou z prvních věcí, které při prvním pohledu zaujmou, je přední světlomet osazený LED technologií. Ta je ostatně použita i zadního osvětlení včetně ukazatelů směru. Za nízkou kapotáží se ukrývá téměř až luxusní přístrojový panel, který obsahuje vše potřebné pro jízdu – velký výborně čitelný rychloměr, ukazatele směrových světel a sdružený digitální multifunkční ukazatel zobrazující stav paliva, průměrnou spotřebu, hodiny, denní a celkové počítadlo kilometrů. Vše je efektivně podsvíceno modrou barvou. Po stylu Tchajvanského Kymca si Honda zabezpečila otvor pro klíč ve spínací skříňce proti nenechavcům. Zde bychom měli snad jedinou výtku… Zatímco u Kymca je nutné pro zavření zdířky klíčku zapalování stisknout malé tlačítko na spínací skříňce, u Hondy se po vyjmutí klíčku tato zdířka sama uzavře. Celý proces odemknutí pak v některých případech, kdy jsme měli naspěch, zdržoval. Pro případ jízdy ve dvou jsou k dispozici výklopné stupačky. Z celkového provedení a zpracování skútru máme jen ten nejlepší pocit a v této kategorii Honda jen stěží najde přemožitele.
Správný skútr musí být také praktický, a nutno říci, že zde PCX v tomto oboru za svým vzhledem nijak nezaostává. Ba naopak nás vzhledem ke svým kompaktním rozměrům mile překvapilo svými úložnými prostory. Pod rozměrným sedlem je k dispozici slušně objemný prostor, který pojme jednu přilbu typu JET a ještě zbude místo na nějaký ten nákup. Odemyká se kolébkovým tlačítkem umístěným vpravo od spínací skříňky. Tento ovládací prvek má dvě funkce, kdy jedna poloha slouží k otevření sedla a druhá poloha k otevření krytu víčka nádrže. Vždy je zapotřebí mít klíček ve spínací skříňce. Velmi příjemná je nečekaně velká schránka na mobil a jiné osobní věci, která navíc obsahuje zásuvku na 12V a vejde se do ní třeba i láhev s vody, zde jednoznačně palec nahoru. Praktičnost motocyklu je dotažena k dokonalosti takovými detaily, jako je například gumou potažený prostor pro nohy jezdce. Ve standardní výbavě motocyklu lze najít centrální i boční stojan.
Jízda
Usedáme za řídítka, a jdeme se podívat na to, jak omlazený bestseller od Hondy jezdí. První a také jediná věc, která nás při usazení na skútr napadá – prostě Honda…. Uvolněná jízdní pozice, dostatek místa pro nohy a všechny ovladače tam kde mají být. Po nějaké době zase skútr, kde vidíme ve zpětných zrcátkách více než jen naše ramena. Zásluhu na tom mají zajisté až neskútrovsky široká řídítka. Ale super, touto vlastností se nemohou mnohdy chlubit ani skútry o několik tříd větší.
Startujeme starý dobrý známý motor o zdvihovém objemu 125 ccm vyladěný na výkon 8,6 kW. Slušná dynamika a zrychlení do nějakých 70 km/h a komfortní cestovní rychlost kolem 80 km/h. Jinak se zde žádné překvapení nekoná a tak se spíše soustředíme na celkové vyladění a vyváženost skútru. Stabilní a poměrně pohodlný podvozek slušně tlumí nerovnosti a přitom stále nabízí jistotu při rychlejší jízdě. I když fyzikální zákony se nepodařilo přelstít ani inženýrům od Hondy, a tak není problém rozpoznat, že jedeme na menších kolech. V tomto směru nám díky větším kolům nedávno testované SH Mode přišlo komfortnější a jízda s ním celkově zábavnější. Jinak ale nelze v běžném provozu PCXsu nic vytknout. Skútr se v městem obratně proplétá a z křižovatek odjíždí mezi prvními. Standardně se dodává se systémem vypínání motoru při zastavení IDLE STOP. Přiznám se, že jsem si na tento systém tak zvyknul, že když na testovaných skútrech ostatních značek tento systém schází, začínám to považovat za nedostatek. Během týdenního provozu jsme samozřejmě nezapomněli PCX vzít také za město, kde jsme pohodlně zdolávali vzdálenosti kolem 50km. Při těchto delších vyjížďkách bychom uvítali lepší ochranu pře větrem. Za zmínku ještě stojí užitečná funkce výstražných světel, která přijde vhod při rychlém náhlém brždění nebo prostě, když potřebujete být co nejvíce vidět, například při proplétání se kolonami.
Žádné nečekané překvapení se nekonalo ani u brzdové soustavy s „Hondím“ systémem CBS. Přední kotouč o průměru 220 mm v kombinaci se zadní bubnovou brzdou stroj vždy spolehlivě zastavili. Pocitově nám zpočátku brzdy přišli jako málo ostré, ale vzápětí jsme došli ke zjištění, že je pouze potřeba za páčky brzdového systému pořádně vzít.
Říká se, to nejlepší nakonec a tak jsme si pro vás jako poslední disciplínu nechali téma spotřeba. Během testu se na palubním počítači nejčastěji střídaly hodnoty 2,2 – 2,3 l /100 km. Sice jsme nedosáhli výrobce udávané hodnoty spotřeby 2,1 l/100, ale i tento výsledek lze považovat za vynikající. Výš než 2,3l/100 jsme se prostě nedostali. Díky 8l nádrži lze tak s motocyklem najet cca 350 km. Prostě bomba!!!
Základní technické údaje
Typ motoru | Čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec SOHC |
Vrtání x zdvih | 52,4 x 57,9 mm |
Zdvihový objem | 125 ccm |
Kompresní poměr | 11 : 1 |
Max. výkon | 8,6kW (8500 ot. za min) |
Max. kroutící moment | 12 Nm (5000 ot. za min) |
Spouštění motoru | elektrické |
Převodovka | automatická |
Sekundární převod | variátor |
Rozměry (D x ? x V) | 1930 x 740 x 1100 mm |
Rozvor | 1315 mm |
Výška sedla | 760 mm |
Světla výška | 135 mm |
Objem nádrže | 8 L |
Pneumatiky – přední | 90/90 14M/C 46P |
Pneumatiky – zadní | 100/90 14M/C 57P |
Odpružení – přední | 31mm teleskopická vidlice |
Odpružení – zadní | kyvná vidlice s dvěma tlumiči |
Brzdy – přední | 220 mm kotoučová |
Brzdy – zadní | 130 mm bubnová |
Provozní hmotnost | 130 kg |
Plusy
Mínusy
Závěr
Během týdenního soužití s modelem Hondou 125 PCX pro rok 2014 musíme konstatovat, že jsme na skútru neobjevili žádnou slabinu, která by zasloužila více pozornosti. Snad jen cenovka 69900,-Kč nám připadala celkem dost. Na druhou stranu za své peníze dostanete perfektně zpracovaný a téměř k dokonalosti dotažený skútr, se kterým budete jezdit 1kilometr za 80 haléřů. Nic úspornějšího se srovnatelnými parametry na našem trhu nenajdete. To vše se pod známkou ověřené kvality a spolehlivosti značky Honda. PCX neudělá ostudu vysoce postavenému manažerovi při cestě do práce, ani při výletě za město. Značce Honda se povedlo podobě modelu PCX namíchat elixír elegance, kvality, spolehlivosti, užitku a zábavy.
Fotogalerie









































